De recente CIM krantenverkoopcijfers voor het jaar 2023 tonen een opmerkelijke groei* voor de businesskranten De Tijd en L’Echo, ondanks uitdagende marktomstandigheden.
De Tijd vertoont een indrukwekkende groei van 5.9% in vergelijking met het voorgaande jaar. Dit betekent een stijging van 41% in 5 jaar tijd. De Tijd is hiermee de sterkste groeier in een Nederlandstalige krantenmarkt waar maar 2 kranten hun betaalde krantenverkoop zagen stijgen. Deze resultaten bevestigen de positieve trend en sterke positionering van De Tijd als de toonaangevende bron van zakelijk nieuws en informatie in België.
Ook L’Echo laat een significante groei zien met een stijging van 7.3% ten opzichte van 2022 en is hiermee de enige groeier in de Franstalige krantenmarkt. Op 5 jaar tijd steeg L’Echo met 18%. Deze resultaten weerspiegelen de voortdurende relevantie en impact van L’Echo binnen de Franstalige zakelijke gemeenschap.
De sterke groei van beide zakenkranten is het gevolg van een succesvolle abonnementenstrategie. Het aandeel abonnees loopt intussen op tot 96% van de totale krantenverkoop. De full abonnementen (inclusief papier) houden goed stand, terwijl de groei vooral voortkomt uit de hybride (digitaal in de week en papier in het weekend) en de digitale abonnementen.
In een Belgische markt die onder druk staat (-2.5% ten opzichte van het voorgaande jaar, -6.4% vs 2021) tonen deze cijfers aan dat De Tijd en L’Echo veerkrachtig blijven in een snel evoluerende mediawereld.
Deze stijgende krantenverkoop ligt volledig in lijn met het steeds verder stijgend en verjongend leesbereik. Initiatieven zoals Yaka! ( L’Echo), WAW (De Tijd), Changemakers,…. zorgen voor zowel verjonging als verbreding van het leespubliek
*Bron: CIM declaratie uitgevers (verklaring op erewoord), januari-december 2023
Meer info:
Voor meer informatie, contacteer Bart Gunst, Head of Marketing, BI & Advertising Operations via bart.gunst@trustmedia.be