Podcasts in België blijven aan populariteit winnen volgens het ‘The Power of Podcast 2023’ onderzoek

Het medium ‘podcast’ heeft het voorbije jaar een enorme stijging in populariteit gekend. Vandaag luistert 39% van de Belgen naar podcasts, een groei van 10% in vergelijking met 2022. Zo blijkt uit ‘The Power of Podcast 2023’, de tweede editie van het nationale podcastonderzoek dat Ipsos uitvoerde in opdracht van Trustmedia.

De grootste stijging zien we bij luisteraars tussen de 25 en de 45 jaar oud. Ongeveer de helft van de Belgen jonger dan 45 jaar luistert naar podcasts. De studie toont aan dat de adoptie van het medium in stijgende lijn is doordat er minder struikelblokken zijn om te starten met luisteren.

Bij de lezers van de business media De Tijd | L’Echo zet deze evolutie zich nog sterker voort. 61% luistert naar podcasts, een stijging van maar liefst 15% in vergelijking met 2022. Bijna 1 op 3 van de lezers van De Tijd | L’Echo is een “heavy user” die ofwel dagelijks ofwel meer dan 5 of 6 dagen per week naar podcasts luistert.

Podcasts zijn uitgegroeid tot een volwaardig nieuws-en informatiemedium met een hoge betrouwbaarheid. De gemiddelde betrouwbaarheidsscore (6,6/10) is vergelijkbaar met de traditionele mediakanalen (kranten 6,6/10, radio 6,7/10, televisie 6,6/10). Sociale media scoren beduidend lager.

De populariteit van de dagelijkse podcasts “De 7” en “Le Brief” bevestigt deze onderzoeksresultaten. Dagelijks luisteren gemiddeld 25.000 tot 30.000 personen naar deze podcasts om helemaal mee te zijn met het laatste business nieuws.

De hoge betrouwbaarheid van het medium zorgt ook voor een betere waardering van advertenties in podcasts. Ze vallen meer op bij de luisteraars, zijn relevanter en hebben een hogere impact en aandachtswaarde bij de consument in vergelijking met andere media.

Over het onderzoek

De tweede editie van ‘The Power of Podcast’ werd uitgevoerd in april 2023 door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van Trustmedia. 1.500 Belgen en 754 lezers van De Tijd | L’Echo werden bevraagd via een online enquête. De respondenten waren tussen 18 en 70 jaar oud. De steekproef werd gewogen op leeftijd, gender, regio en sociale klasse.

Meer weten? Contacteer Bart Gunst, Head of Marketing, BI & Advertising Operations bij Trustmedia via bart.gunst@trustmedia.be.