Voor het tweede jaar op rij onderzocht Ipsos het luistergedrag van de Belg naar podcasts. Een aantal zaken werd uit de vorige editie hernomen om evoluties in kaart te brengen. Er werden ook enkele nieuwe vragen gesteld over de waardering, relevantie en aandacht voor advertenties in podcasts. Ontdek de belangrijkste resultaten in de whitepaper.
Impactvol bereik
Bereik het invloedrijkste en koopkrachtigste publiek van België. De verschillende titels van Mediafin geven u toegang tot ondernemers & decision makers, investeerders en vermogende consumenten. Ontdek onze onderzoeken i.s.m. gereputeerde onderzoeksbureaus, die dieper ingaan op de interesses van onze lezers.
Mediafin merken – maandelijks bereik
1 904 000
Over alle merken en platformen heen bereiken de titels van Mediafin elke maand
1 904 000 unieke lezers
(CIM 2022, total brand)
Online
1.381.000 pageviews
(CIM Internet, september 2022
tijd.be | lecho.be op een gemiddelde werkdag)
193.000 unieke
bezoekers
(CIM Internet, september 2022,
tijd.be | lecho.be op een gemiddelde werkdag)
Onze lezers
228
Hoogste selectiviteit van alle Belgische kranten op hoger management en vrije beroepen
(CIM 2022, selectiviteit LLP, total brand)
<35 jaar
22% is jonger dan 35 jaar
(CIM 2022, total brand)
6/10
zijn professioneel actief
(CIM 2022, total brand)
142
Hoogste selectiviteit van alle Belgische kranten op de hoogste sociale klasses 1-2
(CIM 2022, selectiviteit LLP, total brand)
2x
De lezers zijn 2x invloedrijker dan de gemiddelde Belg
(Passion Survey 2022)
Doelgroepen
High net worth individual
43%
De lezers van De Tijd | L’Echo bezitten 43% van het financieel vermogen van de Belgische gezinnen
(De Belg en zijn Geld 2021)
6x
De lezers hebben 6x meer één of meerdere horloges met een waarde van meer dan € 2.500 (vergelijking met de gemiddelde Belg)
(Passion Servey 2022)
7/10
geeft aan opgegroeid te zijn in een bovengemiddeld vermogend gezin
(De Belg en zijn Geld 2021)
3,5x
De Tijd | L’Echo lezers hebben 3,5 x zo vaak een privéwagen met een waarde van minstens
€ 60.000 (incl. btw)
(Auto-onderzoek 2022)
6/10
De lezers zijn fijnproevers: 6/10 van de lezers koopt geregeld wijn voor hun wijnkelder of wijnverzameling
(Passie-onderzoek 2022)
4x
De lezers hebben 4x zo vaak een tweede verblijf in vergelijking met de gemiddelde Belg
(Vastgoedonderzoek 2021)
Beleggers
De Tijd | L’Echo: een grote beleggerscommunity met een heel gediversifieerd portfolio.
9/10
lezers investeert, waarvan 8/10 in fondsen en 7/10 in aandelen
(De Belg en zijn Geld 2021)
30%
investeert maandelijks meer dan € 1.000
(De Belg en zijn Geld 2021)
1/3
lezers bezit minstens 1 eigendom als investeringsvastgoed
(Vastgoedonderzoek 2021)
Decision makers & Ondernemers
6/10
De Tijd | L’Echo bereiken 6 op 10 top level decision makers (die Belgische media lezen) in Belgische bedrijven
(Decision Power within Belgian Companies Survey 2021)
94%
van de top level decision makers in bedrijven met meer dan 100 werknemers leest De Tijd | L’Echo voor professionele doeleinden
(Decision Power within Belgian Companies Survey 2021)
7/10
De Tijd | L’Echo bereiken 7 op 10 decision makers (die Belgische media lezen) uit Belgische bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljoen
(Decision Power within Belgian Companies Survey 2021)
299
Hoogste selectiviteit van alle Belgische kranten op hoger management (selectiviteit 299)
(CIM 2022, selectiviteit LLP, total brand)
Onderzoeken
Passie-onderzoek 2022
Om de passies en interesses van onze lezers in kaart te brengen voerde Kantar in de zomer van 2022 een studie uit. Ontdek in onze whitepaper de key figures van het onderzoek.
De Belg en zijn Auto
In maart 2022 onderzocht Trustmedia voor de zesde keer de relatie tussen de Belg en zijn wagen. We gaan dieper in op mobiliteitstrends en autogebruik en – verbruik zowel voor privéwagens als voor bedrijfswagens.
The Power of Podcast
Ipsos en de Universiteit van Antwerpen onderoachten verschillende aspecten van het podcastlandschap in België. De combinatie van beide onderzoeken leidt tot het eerste onderzoek rond podcasts: een primeur op de Belgische markt.
De Belg en zijn Geld
In samenwerking met Kantar werd de studie ‘De Belg en zijn Geld’ eind 2021 al voor de achtste keer op rij opgezet. De rijke traditie van deze studie helpt de evolutie van het financieel vermogen en geldbeheer in België te begrijpen en in kaart te brengen.
Vastgoedonderzoek
Deze whitepaper bevat de key figures van het onderzoek ‘De Belg en zijn Vastgoed’, uitgevoerd in 2021 via Checkmarket bij meer dan 1000 respondenten.
Horloge-onderzoek
Ontdek in deze whitepaper de key figures van het onderzoek over het consumentengedrag rond horloges, uitgevoerd in 2019 door Kantar.
Auto-Onderzoek
Onderzoeksbureau Kantar bracht in 2019 zowel autogebruik als de autoconsumptie van De Tijd | L’Echo lezers, de gemiddelde Belg en fleetmanagers in kaart. Ontdek in onze whitepaper de key figures van het onderzoek.