Passie-Onderzoek 2019

Omdat onze merken niet alleen nieuws brengen, maar ook lifestyle lectuur voorzien, voert Kantar regelmatig een onderzoek uit naar de passies van onze lezers. Wat houdt hen bezig in hun vrije tijd? Waarover lezen ze graag? Waaraan willen ze hun geld spenderen?

Bij de 1.255 ondervraagden zaten naast lezers van Sabato en lezers van De Tijd | L'Echo ook niet-lezers. Hierdoor kan een vergelijking gemaakt worden tussen de lezer en de gemiddelde Belg op vlak van uitgaven, interesses en voorkeuren.


De studie geeft diepere inzichten in o.a. de volgende topics:

Kunst & Antiek- Hoe vaak koopt de lezer kunst of antiek en waarvoor?
Gastronomie - Hoeveel geeft de lezer uit aan etentjes ten opzichte van de gemiddelde Belg?
Reizen - Welk type verblijf verkiest de lezer en hoeveel geeft hij jaarlijks uit?
Interieur - Welk type woning bezit de lezer vs. de niet-lezer en hoeveel belang hecht hij aan interieur?
Transport - Van welke automerken houden de lezers het meest?

Dit onderzoek laat uitschijnen dat de lezers een hoog vermogen hebben en het nauwkeurig uitgeven aan wat hen gelukkig maakt. Zo blijkt dat lezers vaker op restaurant gaan, met duurdere auto's rijden en sneller de voorkeur geven aan een luxemerk dan de gemiddelde Belg.

We weten dat de lezer...

  • 2,5 keer vaker aanbevelingen volgt van Gault & Millau, Michelin gids, etc bij het uitetengaan
  • bijna dubbel zo vaak op 4- of 5-sterrenhotel gaat
  • 3,8 keer vaker een tweede verblijf heeft in het buitenland
  • bijna dubbel zo vaak luxemerken verkiest bij verzorgingsproducten

Benieuwd naar meer detailresultaten van de gemiddelde Belg en de lezers van De Tijd | L'Echo? Contacteer research@mediafinstudios.be