Belgische bedrijven trekken elektrische transitie, consumenten blijven achter 

Onderzoeksbureau Profacts voerde in opdracht van Mediafin Intelligence een grootschalige studie uit naar de stand van elektrische mobiliteit in België, zowel bij bedrijven als consumenten. De resultaten werden vandaag voorgesteld tijdens het seminar “Belgians and Electric Mobility – Driving into the Electric Era”

Kernbevindingen van het onderzoek 

  • Bedrijven trekken de elektrificatie: bedrijfswagens zijn zeven keer vaker elektrisch dan privéwagens (31% vs. 4%). 
  • Laadinfrastructuur blijft een knelpunt, vooral thuis: particulieren laden meestal thuis, terwijl bedrijfswagens vaker op het werk of publiek worden opgeladen laden. 
  • Overheid en energiebedrijven moeten versnellen: investeringen, standaardisatie en een stabiel fiscaal kader zijn dringend nodig. 
  • Mobiliteitsbudget in opmars, maar nog onderbenut: het wint aan interesse, al blijft het potentieel grotendeels onbenut. 

Bart Gunst, Head of Mediafin Intelligence 

“De EV-transitie blijkt een marathon, geen sprint. Toch is met het verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035 de overstap naar elektrische mobiliteit niet langer optioneel. Minder administratie en slimme laadinfrastructuur worden wel cruciaal om die doelstelling van 2035 te halen.”  

Carine Vaeremans, CEO Profacts 

“De elektrificatie van wagenparken wint duidelijk aan vaart: meer dan de helft van de nieuwe bedrijfswagens is vandaag elektrisch. Een voorzichtige optimistische inschatting toont aan dat de helft van de wagenparken tegen einde 2026 100% elektrisch zou zijn. Het mobiliteitsbudget vormt hierop geen rem, maar kan een krachtige hefboom worden voor de EV-transitie.”  

Wilt u meer weten over de studie?  Neem contact op Mediafin Intelligence via intelligence@mediafin.be