Op woensdag 26 januari 2022 lanceren De Tijd en L’Echo een eigen dagelijkse actuapodcast ‘De 7’ en ‘Le Brief’. Hiermee wordt het startschot gegeven van een verscheidenheid aan podcasts die geproduceerd worden binnen het audioproductiehuis van Mediafin. Adverteerders kunnen hun multimediale campagne versterken met audio-advertenties binnen de redactionele podcasts en hun thought leadership in de verf zetten met een eigen native podcast(reeks).
Verbreding publiek
De Affluent Benchmark Survey van Ipsos (2019) toonde al aan dat kapitaalkrachtigen 2x meer dan gemiddeld luisteren naar podcasts. Uit de recentste TGM studie van het CIM kwam naar voren dat 1 op de 3 lezers van De Tijd | L’Echo naar podcasts luistert. Een trend die ze ook al zagen bij Mediafin.

“We evolueren mee met onze tijd,” zegt Peter Quaghebeur, CEO van Mediafin. “Naast de geschreven en digitale berichtgeving, benutten we nu ook de voordelen van audio. We geloven dat onze dagelijkse podcasts een sterke kruisbestuiving zullen genereren met onze geschreven kranten, website en app. Op die manier verbreden we ons publiek. Eerdere ad hoc podcastreeksen toonden al dat ons lezerspubliek uitermate geïnteresseerd is in auditieve berichtgeving. We weten ook dat podcasts een uitgelezen manier zijn om jongeren te bereiken. Zo kunnen De Tijd en L’Echo, waarvan nu al ¼ van de lezers jonger is dan 35 jaar, de groei van hun bereik bestendigen.”
Podcasts worden door gebruikers ook beschouwd als betrouwenswaardig en vernieuwend. Iets wat perfect aansluit bij de nieuwsmerken De Tijd en L’Echo die vorig jaar in de Trust Survey van onderzoeksbureau Kantar naar voren kwamen als de betrouwbaarste nieuwstitels in België.
Redactionele podcasts zorgen voor extra diepgang en extra advertentiemogelijkheden
Vanaf 26 januari vullen de redacties van De Tijd | L’Echo hun dagelijkse berichtgeving aan met krachtige en betrouwbare podcastconcepten. Dagelijkse livecasts gaan dieper in op de actualiteit, wekelijkse podcasts brengen duiding rond trending topics en thematische podcastreeksen behandelen bepaalde thema’s.
Vanaf woensdag 26 januari brengen de dagelijkse podcasts ‘De 7’ (De Tijd met Bert Rymen) en ‘Le Brief’ (L’Echo met Sung-Shim Courier en Guillaume Cordeaux) elke weekdagochtend in een tiental minuten de zeven belangrijkste nieuwspunten van de dag. Journalisten, politici, academici en andere experten komen aan het woord om extra duiding te geven bij actuele topics.
Adverteerders kunnen hun multimediale campagne uitbreiden door de dagelijkse, wekelijkse en seriële redactionele podcasts te sponsoren via diverse mogelijkheden zoals pre-, mid- en postrolls of door in te haken op het topic van de podcast via native stitches.
Meerwaarde native podcasts
Naast de redactionele podcasts bouwt Trustmedia, de regie van De Tijd | L’Echo, de native podcasts verder uit. Deze content podcasts vormen het medium bij uitstek om op een gerichte manier het publiek van decision makers, investors en high net worth individuals te bereiken.
Hans De Rore, Managing Director Trustmedia: “Native podcasts bieden kansen aan bedrijven en ondernemers om autoriteit en thought leadership op te bouwen. En dit met content waarin onze lezers / luisteraars een antwoord vinden op wat hen bezighoudt. Zo kunnen adverteerders hun multimediale campagnes binnen het ecosysteem van De Tijd | L’Echo met een extra audiodimensie versterken. De combinatie van kwalitatieve content – zowel in print, online als met audio – met het juiste doelpubliek loont voor adverteerders.”
Content Republic, de branded content afdeling van Trustmedia, bracht de voorbije jaren al enkele innovatieve impactvolle native podcastreeksen uit in samenwerking met Agoria, Deloitte (Fast 50), EY (Inzicht – Envue), KBC Asset Management (Tijd voor Impact), KBC (Start to Shift), Loyens & Loeff, SBS, Telenet Business (De Verderkijkers), …
Gloednieuwe studio’s
Alle redactionele en native podcasts worden opgenomen in de gloednieuwe audiostudio’s die moederbedrijf Mediafin liet bouwen in hun kantoren op de Tour & Taxis-site in Brussel. Karel Dierickx, voormalig programmamanager van Play4 en verantwoordelijke voor de podcastcel bij SBS, neemt de leiding van het nieuwe audioproductiehuis voor zijn rekening.
Beluister hier de trailer van ‘De 7’ en ‘Le Brief’
https://www.tijd.be/podcasts/de-7/De-Tijd-lanceert-nieuwspodcast-De-7/10360544
Meer informatie?
Contacteer tom.michiels@contentrepublic.be (native podcasts) en sven.lybaert@trustmedia.be.